Τράπεζα θεμάτων για τους μαθητές του Λυκείου : Άλλη μια ταξική κρησάρα του εκπαιδευτικού συστήματος .
¨Όλα κυλούν ομαλά
σύμφωνα με το non paper
του Υπουργείου Παιδείας με την Τράπεζα
θεμάτων για την Α΄ Λυκείου και για πρώτη
φορά «οι μαθητές αντιμετωπίζονται
ισότιμα αφού εξετάζονται όλοι στην ίδια
ύλη» !
Ποιος μπορεί να μιλάει για ισοτιμία
όταν η πλειοψηφία των μαθητών πηγαίνουν
στο σχολείο και προσέρχονται στις
εξετάσεις κουβαλώντας τις βάρβαρες
κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες
που βιώνουν οι ίδιοι και οικογένειες
τους; Όταν υπάρχουν πάνω από 1500.000 άνεργοι
και εκατοντάδες χιλιάδες μισθωτοί των
500-800 ευρώ και οι μαθητές που προέρχονται
απ’ αυτές τις οικογένειες ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ
ΤΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΝΑ
ΑΦΟΣΟΙΩΘΟΥΝ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΟΥΣ; Αυτό
που αποσκοπεί να συγκαλύψει η κυβέρνηση
και το υπουργείο είναι ότι οι κοινωνικές
και οικονομικές συνθήκες στις οποίες
ζει ένας μαθητής σφραγίζουν τη σχέση
του με το εκπαιδευτικό σύστημα που ο
νέος νόμος 4186/2013το κάνει πιο ταξικό,
πιο εξετασιοκεντρικό και πιο αποθαρρυντικό
για την πλειοψηφία των μαθητών. Το
σύστημα της εκμετάλλευσης και της
καταπίεσης και η βάρβαρη πολιτική της
εξαθλίωσης χρησιμοποιούν το εξεταστικό
σύστημα για να επιβεβαιώσουν τη θεωρία
τους, ότι «δεν είναι όλοι γεννημένοι
για γράμματα».Κατά ένα μεταφυσικό τρόπο
η πλειοψηφία των παιδιών των φτωχών,
των εργατών , των μεταναστών «δεν κάνουν
για γράμματα». Οι εξαιρέσεις δεν κάνουν
τίποτα άλλο παρά να επιβεβαιώνουν τον
κανόνα. Εξ’ άλλου για ποια ισότιμη
προσέλευση μπορούμε να μιλήσουμε για
τις πανελλαδικές εξετάσεις που η ύλη
βγαίνει, αλλά η πλειοψηφία των θεμάτων
απέχουν παρασάγγας απ’ το επίπεδο του
βιβλίου και προϋποθέτουν γερή
φροντιστηριακή προετοιμασία ; Η ύλη
των μαθημάτων δεν είναι μόνο σελίδες
που πρέπει να παραδώσει ο καθηγητής. Το
επίπεδο κατανόησης και αφομοίωσης
εξαρτάται απ’ το στόχο των εξετάσεων.
Αν ο στόχος είναι να απορριφθεί
«επιστημονικά» ένας μεγάλος αριθμός
μαθητών και να σταλεί στην κατάρτιση
και την εργασιακή περιπλάνηση από τα
16 τους, τότε η «αφομοίωση» απαιτεί
φροντιστήριο και πρόσθετη βοήθεια για
όσους «μπορούν» να συνεχίσουν. Αυτό
είναι εμφανώς ορατό στα θετικά μαθήματα
όπου το επίπεδο των ασκήσεων απαιτεί
εμπέδωση και εξοικείωση με την ύλη
πάνω απ’ αυτό που απαιτούν τα σχολικά
βιβλία και επί πλέον θυμίζουν ασκήσεις
που υπάρχουν σε φροντιστηριακά βιβλία.
Βέβαια υπάρχουν και ορισμένες ασκήσεις
βατές, αλλά μάλλον θα πρέπει να είναι
τυχεροί οι μαθητές για να τους πέσουν
αυτές οι ασκήσεις. Τόση αντικειμενικότητα
διασφαλίζει η Τράπεζα θεμάτων !
Που αποσκοπεί τελικά η τράπεζα θεμάτων ;
Κατά αρχήν δεν είναι ούτε
πρωτότυπη ούτε καινοτόμος ιδέα . Έχει
εφαρμοστεί σς πολλές χώρες και ιδιαίτερα
στις ΗΠΑ με τους ίδιους στόχους. Μια
αναφορά στην απεργία των εκπαιδευτικών
στο Σικάγο το Σεπτέμβρη του 2012 αποκαλύπτει
τους πραγματικούς στόχους.
Οι
εκπαιδευτικοί απέργησαν για 7 μέρες
ενάντια στην «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση»,
που περιλάμβανε ένα σύστημα αξιολόγησης
των εκπαιδευτικών, ανάλογα με τις
επιδόσεις και τις «επιτυχίες» των
μαθητών τους σε κάποια τεστ. Επίσης
στόχευε να αποτρέψει το κλείσιμο ή τη
συγχώνευση σχολείων στις γειτονιές με
αρνητικά αποτελέσματα, δηλαδή τις
φτωχογειτονιές. Η πρόεδρος του συνδικάτου
των εκπαιδευτικών του Σικάγου (CTU), Κάρεν
Λούις, δήλωσε στο ξεκίνημα των
κινητοποιήσεων: «Υπάρχουν πάρα
πολλοί εξωσχολικοί παράγοντες που δεν
μπορούμε να ελέγξουμε που επηρεάζουν
στο πώς οι μαθητές μας θα ανταποκριθούν
σε αυτά τα τεστ... Η φτώχεια -για την οποία
κανείς δεν θέλει να μιλήσει- η έκθεση
στη βία, η έλλειψη στέγης (άστεγοι), η
πείνα και άλλοι κοινωνικοί παράγοντες
στους οποίους εμείς δεν μπορούμε να
παρέμβουμε».(alfavita
.gr)
Αντίστοιχες
και οι δηλώσεις του Υπουργού παιδείας
για την τράπεζα θεμάτων. «η τράπεζα
θεμάτων έχει στόχο τον έλεγχο των
καθηγητών για το να καλύπτουν την ύλη»
Βέβαια λέει τη μισή αλήθεια προκειμένου
να συκοφαντήσει τους καθηγητές και να
αποπροσανατολίσει τους μαθητές και
τους άλλους εργαζόμενους. Γιατί στο
στόχο έχει και τους μαθητές και κύρια
αυτούς.
Όταν
το Υπουργείο Παιδείας καταργούσε σε
μια νύκτα τους τομείς Υγείας και Πρόνοιας
και Εφαρμοσμένων Τεχνών στα ΕΠΑΛ και
άλλες ειδικότητες στις ΕΠΑΣ τον Ιούνιο
του 2013 υλοποιούσε δυο διακαείς πόθους
του συστήματος.
- Τις απολύσεις μονίμων ΔΥ και δη εκπαιδευτικών
- Την κατάργηση των κατακτήσεων και δικαιωμάτων στη μόρφωση της νεολαίας. Δηλαδή τη βίαιη στροφή της νεολαίας στην κατάρτιση –μαθητεία, τη κατάργηση του δωρεάν χαρακτήρα της δημόσιας εκπαίδευσης, τη συρρίκνωση της Δημόσιας τεχνικής εκπαίδευσης (αφού δεν μπόρεσε να παίξει το ρόλο του φραγμού προς την τριτοβάθμια ) και την παραχώρηση στο ιδιωτικό κεφάλαιο του φιλέτου των πιο μαζικών και προσφιλών ειδικοτήτων .
Η Τράπεζα θεμάτων έρχεται να συμβάλλει
στην υλοποίηση των παραπάνω στόχων.
Είναι το εργαλείο, μαζί με τις άλλες
διατάξεις του παραπάνω νόμου για την
επιβολή των μέτρων πογκρόμ τόσο ενάντια
σε μαθητές ,όσο και σε εκπαιδευτικούς.
Θα ’χει ει σαν αποτέλεσμα τη βίαιη
στροφή των μαθητών του Γενικού Λυκείου
στα ΕΠΑΛ και τη μαθητεία και την εκδίωξη
των μαθητών από τα ΕΠΑΛ και τη στροφή
τους στις σχολές κατάρτισης (ΣΕΚ-ΙΕΚ)
,απ’ όπου θα αποτελέσουν το απλήρωτο
προσωπικό των επιχειρήσεων σαν
μαθητευόμενοι. Η κατηγοριοποίηση
σχολείων και εκπαιδευτικών σε συνδυασμό
με την αυτοαξιολόγηση θα οδηγήσει σε
συρρίκνωση ή και σε κλείσιμο σχολικών
μονάδων, ιδιαίτερα σε επαρχία και
φτωχογειτονιές. Ήδη δρομολογούνται
και έχουν ανακοινωθεί συγχωνεύσεις-καταργήσεις
σχολείων, τόσο στην Πρωτοβάθμια, όσο
και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Στόχος
η επιστροφή στη δεκαετία του 1960-70 όπου
η πλειοψηφία των μαθητών εγκατέλειπε
το εξατάξιο Γυμνάσιο απ’ τις πρώτες
τάξεις. Η νεολαία μαζικά σπρώχνεται
στην αμορφωσιά και στη φτηνή ή και
απλήρωτη εργασία χωρίς δικαιώματα
Είναι γεγονός ότι η πλειοψηφία του
λαού, των εργαζομένων αλλά και οι ίδιοι
οι νέοι, μπροστά στο σάρωμα των δικαιωμάτων
και των κατακτήσεων που επιβάλουν οι
τροικανοί και η κυβέρνηση έχουν κουρέψει
τα όνειρα τους και έχουν κοντύνει τις
φιλοδοξίες τους. Θωρούν δεδομένο και
μη ανατρέψιμο οποιοδήποτε αντιδραστικό
μέτρο επιβάλλεται. Κύρια όμως σ’ αυτό
έχει συμβάλει καθοριστικά η κινηματική
απραξία, που έχει επιβληθεί όχι μόνο
στους χώρους της εκπαίδευσης, αλλά
συνολικά στο εργατικό και λαϊκό κίνημα,
ελέω εκλογικών αυταπατών που καλλιεργήθηκαν
έντονα ιδιαίτερα τα τελευταία 2 χρόνια.
Επιτακτικά λοιπόν, προβάλει μπροστά
μας η αναγκαιότητα για την οικοδόμηση
μαζικού λαϊκού και νεολαιίστικου
κινήματος ικανού να βάλει φρένο στη
βάρβαρη πολιτική που σαρώνει τις ζωές
μας και προδιαγράφει μαύρο το μέλλον
της νέας γενιάς.
Χανιά, 3 Ιούνη 2014
Γεωργία Θάνου
Μέλος των
Αγωνιστικών Κινήσεων Εκπαιδευτικών
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου