Δευτέρα, 28 Ιανουαρίου 2019

Το χρονικό της αναταραχής στην εκπαίδευση


Το χρονικό της αναταραχής στην εκπαίδευση
Τον περασμένο Δεκέμβριο, ο υπουργός Παιδείας Γαβρόβλου έκανε μια σειρά δηλώσεις περιγράφοντας έναν νέο τρόπο διορισμού εκπαιδευτικών. Αυτό που περιέγραψε άλλαζε εντελώς το τοπίο στο οποίο κινούνταν οι αδιόριστοι και οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί. Αφού πρώτα έταξε 15000 μόνιμους διορισμούς σε… βάθος τριετίας, ανακοίνωσε τη διάλυση των μέχρι τότε πινάκων αναπληρωτών και την αντικατάστασή τους με άλλους που θα συντάσσονταν με βάση προσοντολόγιο.
Το σχέδιο Γαβρόγλου για τους διορισμούς, που στη συνέχεια αποτυπώθηκε σε άρθρα στο νομοσχέδιο που αφορούσε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προκάλεσε ανησυχία στους αναπληρωτές. Η ανησυχία συνοδεύονταν τόσο με αλληλοφάγωμα ανάμεσα στις διάφορες ομάδες αναπληρωτών που ζητούσαν τροποποιήσεις στη μοριοδότηση, όσο και με καθολικής άρνησης τουπροσοντολόγιου. Ακόμη και την περίοδο των χριστουγεννιάτικων διακοπών καταγράφτηκε κινητικότητα ανάμεσα στους αναπληρωτές με συσκέψεις και διάλογο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αποτέλεσμα αυτού του κλίματος ήταν τα ΔΣ των ΟΛΜΕ και ΔΟΕ να πάρουν αποφάσεις ενάντια στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης, να καλέσουν σε συγκέντρωση έξω από το υπουργείο Παιδείας τη Δευτέρα 7 Γενάρη πριν ανοίξουν τα σχολεία και να προκηρύξουν 24ωρη απεργία την Παρασκευή 11 Γενάρη, ημέρα που πιθανό να ψηφίζονταν το νομοσχέδιο.
Αν και η συγκέντρωση στο υπουργείο δεν ήταν μαζική, καταγράφονταν κλίμα για συμμετοχή στην 24ωρη. Έτσι, την Παρασκευή στα Προπύλαια άρχισε να μαζεύεται κόσμος. Το πρωί της ίδια μέρας το Συντονιστικό Αναπληρωτών (μία από τις ομάδες αναπληρωτών που στηρίζεται από τις Παρεμβάσεις) είχε προχωρήσει σε κατάληψη της Πρυτανείας. Η διαδήλωση που ακολούθησε ήταν μαζική (περίπου 3000-3500). Η πορεία σταμάτησε μπροστά από τη Βουλή και στη συνέχεια με πρωτοβουλία της ΟΛΜΕ και ΔΟΕ προχώρησε προ τη Μαξίμου, αφού η απόφασή τους ήταν να συναντηθούν με τον Πρωθυπουργό. Μπροστά στις κλούβες της αστυνομίας έπεσαν δακρυγόνα και υπήρξαν τραυματισμοί. Η διαδήλωση διαλύθηκε. Το ΠΑΜΕ στη συνέχεια καλούσε σε σύσκεψη στο ξενοδοχείο Αμαλία (μάλλον εξελίχθηκε σε εσωτερική του υπόθεση) και το Συντονιστικό Αναπληρωτών καλούσε σε συνέλευση στην Πρυτανεία. Αυτή μάζεψε αρκετό κόσμο που δεν έκρυβε την ανησυχία του για την επικείμενη ψήφιση του νόμου αλλά ήταν φανερή η διάθεση του συζητήσει για τησυνέχιση των κινητοποιήσεων.
Εν τω μεταξύ, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες είχαν προκηρύξει απεργία για τη Δευτέρα 14 Γενάρη που είχε οριστεί ως μέρα ψήφισης αλλά με καταγεγραμμένη κάτω από την απόφαση την υπονόμευση, αφού καλούσαν σε συγκέντρωση και όχι σε πορεία στις 3μμ, δηλαδή ώραπου δεν προϋπέθετε τη συμμετοχή στην απεργία. Ωστόσο η διαδήλωση της Δευτέρας ήταν σαφώς μεγαλύτερη. Αρκετοί εκπαιδευτικοί από την περιφέρεια συμμετείχαν σε αυτή καθώς και φοιτητές.
Μετά τη λήξη της διαδήλωσης καταγράφτηκε στη συνέλευση στην Πρυτανεία προβληματισμός για το πώς θα προχωρήσουν οι κινητοποιήσεις. Φαινόταν πώς η συνδικαλιστική ηγεσία θα έβαζε το πολύ με το ζόρι μια τελευταία απεργία για την Πέμπτη 18 Γενάρη, ημέρα που τελικά θα ψηφίζονταν το νομοσχέδιο, αφού είχε πάρει αναβολή λόγω των πολιτικών εξελίξεων εκείνων των ημερών. Πραγματικά,  την επόμενη μέρα οι ομοσπονδίες αποφάσισαν για νέα 24ωρη απεργία με την επισήμανση στο τέλος, πως η απεργία μπορεί να μην ισχύσει αν αλλάξει η μέρα ψήφισης! Η ΑΔΕΔΥ εκείνη την ημέρα ανακοίνωσε 24ωρη απεργία.
Ωστόσο και η τελευταία κινητοποίηση ήταν μαζική  και στην απεργία πήραν μέρος περισσότεροι μόνιμοι εκπαιδευτικοί.
Οι απεργίες και οι κινητοποιήσεις μετά την ψήφιση έκλεισαν. Ωστόσο το πρόβλημα των συμβασιούχων εκπαιδευτικών παραμένει άλυτο και θα ο νόμος Γαβρόγλου θα το γιγαντώσει. Ήδη η κυβέρνηση ανακοίνωσε το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής τους νόμου. Αυτό που θα κριθεί το επόμενο διάστημα είναι αν θα επιστρέψει ο κλάδος ξανά στην ακινησία, αν θα επικρατήσει το γνωστό σύνθημα «να μείνει ο νόμος στα χαρτιά» που διοχετεύει τις αντιδράσεις σε ακίνδυνους ακτιβισμούς και διαμαρτυρίες ή αν επικρατήσει η γραμμή της αναμέτρησης για να ανατραπεί ο νόμος. Την γραμμή της αναμέτρησης οι Αγωνιστικές Κινήσεις Εκπαιδευτικών θα προπαγανδίσουν και θα υπηρετήσουν αταλάντευτα.
Β.Δ.