Δευτέρα, 6 Οκτωβρίου 2014

Άλλοθι για νέες απολύσεις τα «πλαστά δικαιολογητικά»


Οι απολύσεις στο Δημόσιο ήταν το κύριο θέμα συζήτησης της τρόικας με το Μητσοτάκη στην πρόσφατη συνάντησή τους στα πλαίσια του γενικού ελέγχου των απεσταλμένων των ιμπεριαλιστών. Ο υπουργός επιβεβαίωσε τη δέσμευση της κυβέρνησης να απολύσει 15.000 υπαλλήλους, με έμφαση στους υπόλοιπους 5.500 που απομένουν για να ολοκληρωθεί το έγκλημα. Ένα από τα «όπλα» στα οποία υπολογίζουν κυβέρνηση και τρόικα είναι η απόλυση με συνοπτικές διαδικασίες όσων υπαλλήλων οι φάκελοι βρεθούν να περιέχουν πλαστά δικαιολογητικά, σε μια προσπάθεια αξιοποίησης της ιδεολογικής αποσυγκρότησης των εργαζόμενων.
Η διαδικασία ελέγχου των φακέλων προσωπικού σε Δημόσιο και ευρύτερο Δημόσιο δεν ξεκίνησε την προηγούμενη βδομάδα. Πέρα από τους μόνιμους σχετικούς μηχανισμούς ελέγχου δικαιολογητικών (ΑΣΕΠ, επιτροπές κ.ά.), το «κυνήγι» ξεκίνησε με υπουργική εγκύκλιο προς τις εκάστοτε διευθύνσεις προσωπικού δημοσίου, ΟΤΑ και ΔΕΚΟ στα τέλη του 2013 και συνεχίζεται, με το Σώμα Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης να έχει αναλάβει την εποπτεία της όλης διαδικασίας, χρησιμοποιώντας και το ειδικό ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής των ελέγχων. Η συγκυβέρνηση, με τη συνεργασία των αστικών ΜΜΕ, επιλέγει αυτήν την περίοδο να χρησιμοποιήσει το χαρτί των «πλαστών δικαιολογητικών» γιατί έχει ανάγκη να δώσει χαρακτήρα δήθεν «δικαιοσύνης» στην πολιτική των απολύσεων που είναι απονομιμοποιημένη στη συνείδηση όχι μόνο των δημοσίων υπαλλήλων αλλά και συνολικά του λαού. Ειδικά μετά την αποτυχία εφαρμογής της «αυτοαξιολόγησης» εξαιτίας της μαζικής αποχής των εργαζόμενων, το σύστημα προσπαθεί να θολώσει τα νερά, συγχέοντας συνειδητά τη λεγόμενη «αξιολόγηση» με το ζήτημα των πλαστών πιστοποιητικών.
Σε αυτήν την προσπάθεια του συστήματος βοηθάει και η τοποθέτηση του ΣΥΡΙΖΑ. Ενώ εμφανίζεται κάθετα αντίθετος στην εφαρμογή του νόμου 4250, σε κάθε ευκαιρία διαβεβαιώνει πως «δεν επιδοκιμάζει την παραμικρή τυπική παρανομία των υπαλλήλων» και διαφωνεί μόνο ως προς τη βαρύτητα των συνεπειών που πρέπει να υποστούν οι «παράνομοι». Στην ουσία αποδέχεται απόλυτα όλη την αντιδραστική ιδεολογία που θέλει να εμφανίσει το ζήτημα ως «αντικειμενικό», πέρα και έξω από τα δεδομένα της ταξικής κοινωνίας και πάλης. Ο ελιγμός του ΚΚΕ, που στη σχετική συζήτηση στη Βουλή απέφυγε να τοποθετηθεί, επικεντρώνοντας στην παραχώρηση προσωπικών δεδομένων των υπαλλήλων σε επιχειρηματικούς ομίλους, λειτουργεί εξίσου παραλυτικά για τη συνείδηση των εργαζόμενων.
Έχει λοιπόν ιδιαίτερη σημασία η τοποθέτηση σχετικά με τα «πλαστά δικαιολογητικά» από τη μεριά των συμφερόντων των εργαζόμενων συνολικά. Πρώτο, το ζήτημα τίθεται στο πλαίσιο των απολύσεων στο Δημόσιο. Επομένως, τίθεται με σκοπό να βοηθήσει την επίθεση στη μονιμότητα που είχε κατακτηθεί για τους δημόσιους υπαλλήλους και στο δικαίωμα στη δουλειά για όλους τους εργαζόμενους. Το κρίσιμο αυτό μέτωπο είναι ένα από τα πολλά που έχει ανοίξει η κυβέρνηση, το κεφάλαιο και οι ιμπεριαλιστές απέναντι στο λαό και έχει καταστροφικά αποτελέσματα για τη ζωή του. Είναι λοιπόν ανάγκη να αποκαλύπτεται αυτή η σύνδεση και να μην αντιμετωπίζεται έξω από το γενικό πλαίσιο.
Δεύτερο, το σύστημα προσπαθεί να εμφανίσει το ζήτημα ως ελεύθερη επιλογή κάποιων που εξαπάτησαν το κράτος και μαζί την κοινωνία ολόκληρη, άρα η απόλυσή τους είναι πράξη «κοινωνικής δικαιοσύνης» (όπως άλλωστε φρόντισε να τονίσει και το «Ποτάμι» σε σχετική ανακοίνωση). Η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Το σύστημα της εκμετάλλευσης, που είναι από τη φύση του άδικο, αναγκάζει τη μεγάλη πλειοψηφία της κοινωνίας να δουλεύει για λογαριασμό καπιταλιστών και ιμπεριαλιστών ως μόνο τρόπο για να επιβιώσει. Στη βάση αυτού του εκβιασμού, που εντείνεται με την ανεργία και τον εργασιακό μεσαίωνα που επικρατεί στον ιδιωτικό τομέα, οι κυβερνήσεις είχαν στήσει, και διατηρούν, ένα μηχανισμό μέσα και έξω από το κράτος που προωθούσε και διευκόλυνε τέτοιου είδους πρακτικές, με αντάλλαγμα την υποταγή και την ανοχή, αν όχι την προώθηση, των κεντρικών πολιτικών κατευθύνσεων από όσους υπέκυπταν. Βρώμικο ρόλο σε αυτό το μηχανισμό έπαιζαν και παίζουν και οι κυρίαρχες συνδικαλιστικές παρατάξεις, ακριβώς για να κρατάνε τις διαθέσεις αντίστασης και διεκδίκησης από τη μεριά των εργαζόμενων σε καταστολή. Επιπλέον, πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι κανένας εργαζόμενος δεν μπορεί να προχωρήσει σε τέτοιες κινήσεις χωρίς βοήθειες και διαβεβαιώσεις από τμήματα του κρατικού μηχανισμού.
Τρίτο, η συσχέτιση του δικαιώματος στη δουλειά, άρα και του δικαιώματος στη ζωή, με τα «δικαιολογητικά» που έχει συγκεντρώσει κάθε εργαζόμενος είναι βαθιά αντιδραστική. Από τη μια, εξατομικεύει την εύρεση δουλειάς και τους εργασιακούς όρους αυτής της δουλειάς, φορτώνοντας ακόμα και την ανεργία στον κάθε εργαζόμενο, και από την άλλη κρύβει τον ταξικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Μια εκπαίδευση που διώχνει τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών από νωρίς και χωρίς «δικαιολογητικά» για να δικαιολογήσει στη συνέχεια τη χειρότερη θέση τους στην παραγωγή και με τους χειρότερους όρους δουλειάς. Μια εκπαίδευση δηλαδή που αναπαράγει το ίδιο το σύστημα της εκμετάλλευσης εμφανίζεται ως αντικειμενικό κριτήριο διαχωρισμού των εργαζόμενων σε άξιους και ανάξιους (να ζουν).
Τέταρτο, καμία σχέση με την «κοινωνική δικαιοσύνη» και την υπεράσπιση της ισότητας δεν έχουν οι κυβερνήσεις του κεφάλαιου και το αστικό πολιτικό προσωπικό. Αυτοί που με συνοπτικές διαδικασίες νομιμοποιούν την κάθε είδους αυθαιρεσία προς όφελος του κεφάλαιου και του ιμπεριαλισμού, αυτοί που δεν διστάζουν να τσαλαπατούν την αστική νομιμότητα, αυτοί που συστηματικά και στοχευμένα παραβιάζουν τα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα, αυτοί που νομιμοποιούν, στηρίζουν και προωθούν το σύστημα και την πολιτική της βαρβαρότητας, της αδικίας και της εξαθλίωσης, δεν έχουν κανένα δικαίωμα να εμφανίζονται ως τιμητές και προστάτες της δικαιοσύνης.
Ο χαρακτήρας του ζητήματος των «πλαστών δικαιολογητικών» δεν έχει λοιπόν καμία σχέση με τη δικαιοσύνη και την αντικειμενικότητα, όπως θέλουν να τον εμφανίσουν οι δυνάμεις του συστήματος, αλλά αποτελεί άλλοθι για συνέχιση των απολύσεων και της τρομοκρατίας. Το γεγονός αυτό έχει εκφραστεί ακόμα και στην ίδια τη διαδικασία, με περιπτώσεις όπως οδηγού στην ΟΣΥ (πρώην ΕΘΕΛ) που απολύθηκε γιατί το φροντιστήριο που του έδωσε τοECDL δεν το είχε δηλώσει στον εποπτικό μηχανισμό ή στελεχών υπουργείων για τα οποία οι ελεγκτές έκαναν τα στραβά μάτια.
Οι εργαζόμενοι δεν έχουν τίποτα να κερδίσουν αποδεχόμενοι την κυβερνητική προπαγάνδα. Δεν έχουν κανένα λόγο να αποδεχτούν να πεταχτεί στο δρόμο και να μείνει χωρίς μεροκάματο κανένας εργαζόμενος. Δεν πρέπει να αναγνωρίσουν κανένα δικαίωμα στο κράτος που υπηρετεί τους καταπιεστές σε αυτή την κοινωνία να κρίνει και να αποφασίσει ποιος έχει δικαίωμα στη δουλειά και τη ζωή και ποιος όχι. Και φυσικά, έχουν κάθε λόγο να αποφεύγουν την κάθε είδους συναλλαγή με παράγοντες του συστήματος, τις κάθε είδους «εκδουλεύσεις» και «διευκολύνσεις».
Αντίθετα, έχουν κάθε λόγο να αντιμετωπίσουν συλλογικά την επίθεση και να παλέψουν για την ανατροπή αυτής της πολιτικής, να ξαναχτίσουν τη συνείδηση και τη συγκρότηση που απαιτείται για αυτήν την πάλη, απέναντι στον αδιέξοδο δρόμο της ατομικής στάσης και της υποταγής στους κάθε λογής εκβιασμούς του συστήματος.
Αυτήν την κατεύθυνση προσπάθησε να αναδείξει και η Ταξική Πορεία με την προκήρυξη που διακίνησε στην ΟΣΥ τον περασμένο Ιούνιο, οπότε η διοίκηση εξανάγκασε εργαζόμενους σε παραίτηση με την απειλή ποινικών διώξεων για πλαστά δικαιολογητικά και κάτω από τη σιωπή της συνδικαλιστικής ηγεσίας. Αυτή η κατεύθυνση μπορεί να υπηρετήσει τον αγώνα για την υπεράσπιση του δικαιώματος στη δουλειά και τη ζωή για όλους τους εργαζόμενου

Αναδημοσίευση απο Ταξική Πορεία

Καθήκοντα, υποχρεώσεις και δικαιώματα των εκπαιδευτικών σύμφωνα με τις υπουργικές αποφάσεις

Καθήκοντα, υποχρεώσεις και δικαιώματα των εκπαιδευτικών σύμφωνα με τις υπουργικές αποφάσεις

Comments
Δευ, 06/10/2014 - 09:33 --
Α ΕΛΜΕ Δυτ. Αττικής
Ελευσίνα  6/10/2014
Α’ ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
(Α’ Ε.Λ.Μ.Ε. ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ)
Δ/ΝΣΗ: Πίνδου και Αθηνάς  Ελευσίνα
ΤΑΧ. ΚΩΔΙΚΑΣ: 19200
ΤΗΛΕΦΩΝΟ - FAX: 2105561490
ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ – ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
(Μια κριτική προσέγγιση των Υπουργικών Αποφάσεων που προσπαθούν να ανατρέψουν ισχυρότερες νομικές Διατάξεις )
Με την Υπουργική απόφαση Αρ. Φ.353.1/324/105657/Δ1/02, (ΦΕΚ 1340/16-10-02) που, χάριν συντομίας, ονομάστηκε «Καθηκοντολόγιο» των εκπαιδευτικών, έγινε μια προσπάθεια απ’ το Υπουργείο Παιδείας να συγκεντρώσει όλο το νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία της Πυραμίδας της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Όμως στα άρθρα αυτής της Υπουργικής Απόφασης εντάχθηκαν ρυθμίσεις που καταστρατηγούν σε πολλά σημεία νομικές διατάξεις που ρυθμίζονται από νόμους που δεν έχουν καταργηθεί ή τροποποιηθεί.
Με αυτό το σημείωμα κρίνουμε σκόπιμο να παραθέσουμε βασικές διατάξεις λειτουργίας των σχολικών μονάδων που καθορίζουν υποχρεώσεις αλλά και δικαιώματα των εκπαιδευτικών και των συλλόγων διδασκόντων
Άρθρο 29
Καθήκοντα και αρμοδιότητες των Διευθυντών σε σχέση με το Σύλλογο των Διδασκόντων
8. Φροντίζει να καλύπτονται οι διδακτικές ώρες σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικών, τροποποιώντας το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας ή αναθέτοντας την κάλυψη του κενού σε διαθέσιμο εκπαιδευτικό.
Άρθρο 38
Καθήκοντα και αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών - διδασκόντων
(παρ. 8 άρθρο 13 και άρθρο 55 Ν. 1566/85)
17. Παραμένουν στο σχολείο κατά τις εργάσιμες ημέρες πέρα από το ωράριο διδασκαλίας τους, για να προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Νόμος 1566/1985
Άρθρο 13
8. Όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Κάθε εκπαιδευτικός παραμένει υποχρεωτικά στο σχολείο, στις εργάσιμες ημέρες πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου που του έχει ανατεθεί από τα όργανα διοίκησης του σχολείου όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα, με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 της περίπτωσης ΣΤ΄ του άρθρου 11. Από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσονται οι μητέρες παιδιών μέχρι δύο ετών.
Τα δύο τελευταία εδάφια της προηγούμενης παραγράφου εφαρμόζονται ανάλογα και για τους δασκάλους.
9. Η παράδοση ιδιαίτερων μαθημάτων από δασκάλους απαγορεύεται. Η παράβαση της διάταξης του προηγούμενου εδαφίου:
α) επισύρει φυλάκιση μέχρι τρία (3) έτη,
β) συνιστά πειθαρχικό αδίκημα, για το οποίο μπορεί να επιβληθεί και η ποινή της οριστικής παύσης.
Άρθρο 14
20. Οι διατάξεις των παρ. 8 και 9 του άρθρου 13 που αφορούν την υποχρέωση παραμονής των εκπαιδευτικών στα σχολεία, καθώς και την απαγόρευση παράδοσης ιδιαίτερων μαθημάτων και τις κυρώσεις για την παράβασή της αντίστοιχα, εφαρμόζονται και για τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
25. Αντικαθιστούν εκπαιδευτικό ο οποίος λείπει και, ανάλογα με την περίπτωση, ή καλύπτουν το κενό ή απασχολούν τους μαθητές, σύμφωνα με τις υποδείξεις του Διευθυντή.
Τα εδάφια των παραγράφων 8 και 17  των άρθρων 29 και 38 καταστρατηγούν βασικές  νομικές διατάξεις καταπατώντας βασικά εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών
Σε μια εποχή αποδόμησης του εκπαιδευτικού συστήματος και απαξίωσης του
ρόλου των εκπαιδευτικών ηθικά και οικονομικά, από τη μια, και, από την άλλη, με την υλοποιούμενη αξιολόγηση να χρησιμοποιείται ως ο δούρειος ίππος, για τη διάλυση και την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου σχολείου και της συρρίκνωσης του αριθμού των εκπαιδευτικών μέσω και των απολύσεων στο όνομα του «εξορθολογισμού και της αξιοκρατίας» της δημόσιας διοίκησης και της «δημοσιονομικής προσαρμογής» που επιβάλουν οι επιταγές της ΤΡΟΙΚΑΣ , κάποιοι διευθυντές στηριζόμενοι στις παραπάνω παράνομες διατάξεις, επιχειρούν να μας επιβάλουν άτυπη αύξηση του διδακτικού μας ωραρίουΜε το πρόσχημα της αναπλήρωσης των κενών, όταν απουσιάζουν συνάδελφοι, και με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, γίνεται προσπάθεια να παγιωθεί αυτή η τακτική αναπλήρωσης των κενών, όταν δεν είναι εφικτή η ανασύνταξη του ημερήσιου προγράμματος για την κάλυψη των κενών.
Καταρχάς πρέπει να κάνουμε τις εξής επισημάνσεις:
• Το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
είναι απαραβίαστο (ακόμη) και καθορίζεται από το άρ. 14 παρ. 13 Ν. 1566/85 και
άρ. 48 παρ. 3 Ν. 2413/96 (Φ.Ε.Κ. 124 Α'), όπως αυτές τροποποιήθηκαν  με τους μνημονιακούς  νόμους που το αύξησαν κατά δύο (2) ώρες, λαμβάνοντας υπόψη την ιδιότητα του εκπαιδευτικού (π.χ. ως διευθυντή σχολικής μονάδας), την οργανικότητα των σχολικών μονάδων και τα έτη υπηρεσίας τους.
• Επί των σχετικών διατάξεων εκδόθηκε η με αριθ. 204/2005 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σύμφωνα με την οποία ως υπηρεσία για τον υπολογισμό του ωραρίου νοείται μόνο η εκπαιδευτική, αυτή που εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 6, παρ. 34 του Ν. 3027/2002, το οποίο αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 του Ν. 3687/2008.
• Ο Ν. 1566/85 κάνει σαφή διάκριση μεταξύ εργασιακού και διδακτικού ωραρίου, ορίζοντας με σαφήνεια ότι οποιαδήποτε απασχόληση στην τάξη εντάσσεται σε διδακτικό ωράριο. Κατά συνέπεια σε καμία περίπτωση δεν ευσταθεί ότι μπορεί συνάδελφος να «απασχολήσει» παιδιά στην τάξη στο
πλαίσιο του εργασιακού του ωραρίου, για να καλύψει το κενό συναδέλφου που απουσιάζει, αφού διαχωρίζεται με σαφήνεια η παροχή διδακτικού έργου και το είδος της εξωδιδακτικής απασχόλησης (Ν. 1566/85 άρθρο 13 παρ. 8 και άρθρο 14 παρ. 20).
• Η απασχόληση των παιδιών δεν εντάσσεται ούτε στο διδακτικό έργο του εκπαιδευτικού ούτε στην εξωδιδακτική του απασχόληση, η οποία καθορίζεται στην αρχή της σχολικής χρονιάς με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων.
• Πολλοί διευθυντές σχολείων, επιχειρώντας να παρουσιαστούν νομότυποι (ξεχνώντας την εκπαιδευτική τους ιδιότητα αλλά συμπεριφερόμενοι μόνο ως όργανα άσκησης διοίκησης) και ερμηνεύοντας κατά την εκτίμησή τους την παραπάνω υπουργική απόφαση, επιχειρούν να παραβιάσουν το υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών, επιβάλλοντάς τους να καλύπτουν στο κενό τους το κενό συναδέλφου που απουσιάζει (σε νόμιμη άδεια) ,όταν δεν είναι εφικτή η ανασύνταξη του ημερήσιου προγράμματος. Σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, τους επιβάλλουν να μπαίνουν σε τμήμα που δεν το έχουν στο ημερήσιο πρόγραμμα ή δεν το έχουν αναλάβει καθόλου κατά το τρέχον σχολικό έτος, σύμφωνα με τα άρθρα 36 και 29 και τις παραγράφους 25 και 8 αντίστοιχα, της συγκεκριμένης Υπουργικής απόφασης. (Υπενθυμίζουμε ότι η κατανομή των τμημάτων και των μαθημάτων γίνεται στην αρχή του σχολικού έτους με πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων).
• Η παραπάνω υπουργική απόφαση που αναφέρεται σε «απασχόληση» των μαθητών από διαθέσιμο εκπαιδευτικό είναι προδήλως παράνομη, αφού είναι αντίθετη με το Ν. 1566/85 άρ. 14 παρ. 13 και Ν. 2413/96 άρ. 48 παρ. 3 (Φ.Ε.Κ. 124 Α') που ορίζεται ρητά το υποχρεωτικό εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών και σε καμία περίπτωση δεν υπερτερεί του νόμου.
• Η συνεκφορά «διαθέσιμος εκπαιδευτικός» (αλήθεια, πολύ επίκαιρη η λέξη διαθεσιμότητα…) είναι γενική και αόριστη και επιδέχεται ποικίλες ερμηνείες. Δεν αναφέρει πουθενά ότι διαθέσιμος είναι ο εκπαιδευτικός που έχει τη συγκεκριμένη ώρα κενό, (διαθέσιμος–η-ο: αυτός που δεν υπόκειται σε δέσμευση, που μπορεί να διατεθεί ελεύθερα –λεξικό Μπαμπινιώτη). Σύμφωνα, λοιπόν, και με την ερμηνεία του επιθέτου είναι αυτός που μπορεί (διατίθεται) να κάνει την αναπλήρωση επειδή είτε δεν συμπληρώνει το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό ωράριό του (ο όρος «διάθεση εκπαιδευτικών» χρησιμοποιείται στην εκπαιδευτική νομοθεσία μόνο για συμπλήρωση ωραρίου ή για υπερωρία) είτε μπορεί να κάνει αλλαγή-μετακίνηση της ώρας του μαθήματός του στο ωρολόγιο ημερήσιο πρόγραμμά του χωρίς να παραβιάζεται όμως το υποχρεωτικό εβδομαδιαίο διδακτικό του ωράριο (όπως ορίζει ο Ν. 1566/85 άρ. 14 παρ. 13).
• Είναι, συνεπώς, αυθαίρετη η ερμηνεία ότι διαθέσιμος εκπαιδευτικός για την κάλυψη του κενού είναι γενικά και αόριστα όποιος έχει κενό τη συγκεκριμένη ώρα χωρίς να λαμβάνονται υπόψη όσα ορίζει ο Ν. 1566/85 άρ. 14 παρ. 13 περί υποχρεωτικού εβδομαδιαίου διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών.
• Συνεπώς, σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού η αναπλήρωση των κενών ή η ανασύνταξη του προγράμματος γίνεται όσο επιτρέπει το υποχρεωτικό ωράριο των εκπαιδευτικών που βρίσκονται στο σχολείο. Διαφορετικά πρόκειται για καταστρατήγηση του διδακτικού τους ωραρίου και για υποχρεωτική υπερωρία. (Ο μόνος υπεύθυνος για την ανάθεση υπερωριών σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων. Σε άλλη περίπτωση μόνο με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης μετά από πρόταση του ΠΥΣΔΕ μπορούν να ανατεθούν υπερωρίες εγγράφως και οριζόμενες συγκεκριμένα.)
• Κανείς δεν υποχρεούται στα κενά του να «απασχολεί» με οποιονδήποτε τρόπο τμήματα, πέραν του υποχρεωτικού του διδακτικού ωραρίου. Εξάλλου, τα κενά του εκπαιδευτικού στο ωρολόγιο πρόγραμμα εντάσσονται στο εργασιακό του ωράριο και αξιοποιούνται από τον ίδιο για διδακτική προετοιμασία (προετοιμασία εποπτικών μέσων διδασκαλίας, φωτοτυπίες, διορθώσεις, προετοιμασία διαγωνισμάτων–τεστ- ασκήσεων-τετραδίων κ.ά.), για ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων, δικαιολόγηση απουσιών και για εκτέλεση του συγκεκριμένου εξωδιδακτικού έργου που έχει αναλάβει, με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων στην αρχή της κάθε σχολικής χρονιάς.
• Οι συνάδελφοι καλούνται, εφόσον συμπληρώνουν το διδακτικό τους ωράριο, να αρνούνται την προφορική ανάθεση υποχρεωτικής κάλυψης κενού ή υπερωρίας, να μην εφαρμόζουν καμιά προφορική εντολή για κάλυψη ωραρίου πέραν του διδακτικού τους, και, αν συμβεί αυτό, να ζητούν γραπτή εντολή, ώστε να μπορούν να προσβάλουν τη συγκεκριμένη παράνομη ανάθεση με κάθε τρόπο (συνδικαλιστικό, νομικό).

ΠΑΡΑΤΙΘΕΝΤΑΙ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΝΟΜΙΚΕΣ ΓΝΩΜΑΤΕΥΣΕΙΣ
ΜΑΡΙΑ ΤΣΙΠΡΑ
Διευκρινίσεις σχετικά με το ωράριο των εκπαιδευτικών, Αθήνα 14-11-2013.
«…η αντικατάσταση εκπαιδευτικού που λείπει ή η κάλυψη κενού ή η απασχόληση των μαθητών με οποιονδήποτε τρόπο, σαφώς συνιστά παροχή διδακτικού έργου, όπως εξάλλου έχει κριθεί και από την νομολογία των Δικαστηρίων. Υπό την έννοια αυτή, η ανάθεση απασχόλησης των μαθητών ή η αντικατάσταση εκπαιδευτικού ή η κάλυψη κενού θα πρέπει να εντάσσεται στα πλαίσια του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών, η υπέρβαση του οποίου σε κάθε περίπτωση προβλέπεται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις και με συγκεκριμένες διατυπώσεις…»

ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ Π. ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ
Διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 13 του ν. 1566/1985"
«Οι ανωτέρω διατάξεις είναι αναγκαστικού δικαίου, ερείζονται στο άρθρο 22 του Συντάγματος και η παραβίαση τους συνιστά ευθεία παράβαση νόμου.
Σύμφωνα με την παρ. 8. “Όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της  πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο  σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και  πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και  κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Κάθε εκπαιδευτικός παραμένει  υποχρεωτικά στο σχολείο, στις εργάσιμες μέρες πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου που του έχει ανατεθεί από τα όργανα διοίκησης του σχολείου όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα, με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 της περίπτωσης ΣΤ ` του άρθρου 11. Από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσονται οι μητέρες παιδιών μέχρι δύο ετών”.
Η ανωτέρω διάταξη συμπληρώνει την ανωτέρω γενική διάταξη της παραγράφου 7 του άρθρου 13 του Ν 2517/1977 και ορίζει τις εξής προϋποθέσεις: α) Αφορά όλους τους εκπαιδευτικούς β) Σκοπός είναι η κάλυψη άλλων υπηρεσιών και όχι η παροχή του εκπαιδευτικού έργου. γ) Ο συνολικός χρόνος δεν πρέπει να υπερβαίνει τις έξι ώρες ημερησίως ή της τριάντα της εβδομάδα. γ) Να έχει ανατεθεί συγκεκριμένο έργο δ) Η ανάθεση να έχει γίνει από το όργανο διοίκησης.
Στην προκειμένη περίπτωση οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αναπληρώσουν την απουσία εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία ειδικών μαθημάτων, με προφορική εντολή του προϊσταμένου τους. Η απασχόληση αυτή, ακόμη και αν ήθελε υποτεθεί ότι δίνεται στα πλαίσια του άρθρου 13 παρ. 8 του Ν. 2517/1997 (είναι ο Ν. 1566/1985 και όχι ο Ν.2517/1997 που προφανώς  από παραδρομή αναφέρεται εδώ), είναι μη νόμιμη διότι το έργο που καλείται να παράσχει ο εκπαιδευτικός αποτελεί ουσιαστικά παροχή εκπαιδευτικού έργου που δεν προβλέπεται από το αναλυτικό πρόγραμμα και για αυτό οποιαδήποτε ενασχόληση είναι μη νόμιμη. Η εντολή δε της διοίκησης είναι άκυρη διότι δίνεται κατά κακή χρήση της διακριτικής ευχέρειας, κατ’ ευθεία παράβαση του νόμου, είναι αναιτιολόγητη, πάσχει ως αναφορά στον τύπο της διότι πρέπει να είναι γραπτή, ειδική και συγκεκριμένη.»
Άρθρο 39
Σύνθεση και λειτουργία του Συλλόγου των Διδασκόντων (Σ.Δ.)
(άρθρο 11 περιπ. Στ. παρ. 1,2,3, Ν. 1566/85)
3. Έκτακτες συνεδριάσεις:
α) Έκτακτες συνεδριάσεις του Συλλόγου των Διδασκόντων συγκαλούνται για συγκεκριμένα θέματα:
ι. Ύστερα από πρόσκληση του προέδρου, και
ιι. Ύστερα από γραπτή αίτηση προς το Διευθυντή τουλάχιστον από το ένα τρίτο των μελών του συλλόγου, στην οποία αναγράφονται το θέμα ή τα θέματα και ο εισηγητής.
4. Ο Σύλλογος Διδασκόντων συνεδριάζει πάντοτε εκτός ωρών διδασκαλίας των μαθημάτων.
Νόμος 1566/1985
Άρθρο 12
ΣΤ' Σύλλογοι διδασκόντων.
2. Ο σύλλογος των διδασκόντων συνεδριάζει, ύστερα από πρόσκληση του προέδρου του, τακτικά τουλάχιστο μία φορά πριν από την έναρξη των μαθημάτων και μία φορά στο τέλος κάθε τριμήνου και, έκτακτα, όταν το κρίνει σκόπιμο ο πρόεδρος ή το ζητήσει εγγράφως για συγκεκριμένα θέματα τουλάχιστον το ένα τρίτο των μελών
του. Οι συνεδριάσεις γίνονται μέσα στο ωράριο εργασίας και σε καμιά περίπτωση σε ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων.
Είναι προφανές ότι ο νόμος υπερισχύει της Υπουργικής Απόφασης και δεν μπορεί η συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων να ξεπεράσει το ωράριο εργασίας του σχολείου.
8. Πριν από την έναρξη της συζήτησης στις τακτικές συνεδριάσεις, μπορεί να γραφτεί στην ημερήσια διάταξη νέο θέμα από το Διευθυντή, το οποίο πρέπει να αιτιολογηθεί πλήρως ως επείγον. Μπορεί, επίσης, να εισαχθεί νέο θέμα ως επείγον ύστερα από απόφαση της πλειοψηφίας του Συλλόγου.
11. Οι αποφάσεις του οργάνου λαμβάνονται με απλή πλειοψηφία των παρόντων και σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η άποψη με την οποία τάσσεται ο πρόεδρος. Όταν οι προτάσεις είναι περισσότερες και καμιά δε συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται ανάμεσα στις δυο επικρατέστερες. Το μέλος που απέχει από την ψηφοφορία ή δίνει λευκή ψήφο θεωρείται απόν.
Η ψηφοφορία είναι φανερή. Μυστική ψηφοφορία διεξάγεται όταν προβλέπεται από σχετική διάταξη ή αποφασίζει ο Σύλλογος κατά πλειοψηφία.
12. Οι αποφάσεις του Συλλόγου των Διδασκόντων λαμβάνονται πάντοτε μέσα στα όρια της αρμοδιότητάς του, είναι δεσμευτικές για όλους, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, και υλοποιούνται με ευθύνη του Διευθυντή του σχολείου. Καταχωρούνται στο βιβλίο πράξεων του Συλλόγου και υπογράφονται υποχρεωτικά από τον πρόεδρο, το γραμματέα και τα παρόντα μέλη. Στην ίδια πράξη καταχωρούνται και οι απόψεις της μειοψηφίας, αν ζητηθεί.
15. Στις συνεδριάσεις του Συλλόγου των Διδασκόντων των σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης παίρνουν μέρος, με δικαίωμα λόγου, εκπρόσωποι των μαθητών, όταν συζητούνται θέματα που τους αφορούν και εφόσον αυτά ορίζονται στον κανονισμό λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων.
Άρθρο 41
Καθήκοντα και αρμοδιότητες του Συλλόγου των Διδασκόντων
4. Ο Σύλλογος Διδασκόντων αποφασίζει, ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή του σχολείου, την ανάθεση στο διδακτικό προσωπικό της διδασκαλίας των μαθημάτων στις τάξεις και τα τμήματα.
5. Οργανώνει τον καταμερισμό των εργασιών στα μέλη του, ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή, έτσι ώστε να αξιοποιούνται οι δυνατότητες όλων των μελών του και να εξασφαλίζεται η αποτελεσματικότητα και η ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας.
15. Όταν ο Σύλλογος, για οποιονδήποτε λόγο, αδυνατεί να αναθέσει στους εκπαιδευτικούς τη διδασκαλία μαθημάτων ή την κατανομή τάξεων και τμημάτων, την απόφαση παίρνει ο Διευθυντής του σχολείου σε συνεργασία με τον αρμόδιο Σχολικό Σύμβουλο. Σε περίπτωση αδυναμίας να ανατεθούν εργασίες και τομείς ευθύνης εντός του σχολείου, την απόφαση παίρνει ο Διευθυντής.
12. Ενημερώνει, σε συνεργασία με το Διευθυντή, τους γονείς και κηδεμόνες, τουλάχιστον κάθε τρίμηνο ή τετράμηνο, σχετικά με τη φοίτηση, την πρόοδο και τη συμπεριφορά των μαθητών. Η ενημέρωση γίνεται εκτός των ωρών εργασίας του σχολείου.
Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 12 είναι ΠΡΟΔΗΛΩΣ ΠΑΡΑΝΟΜΟ διότι καταστρατηγεί το εργασιακό ωράριο του σχολείου και παραβιάζει το εργασιακό ωράριο του εργαζομένου.
Β΄. Ειδικά για το Σύλλογο των Διδασκόντων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
1. Αναθέτει υπερωριακή διδασκαλία για την κάλυψη των ωρών του ωρολογίου προγράμματος σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Νόμος 1566/1985
Άρθρο 14
16. Σε περίπτωση που οι προβλεπόμενες ώρες διδασκαλίας για κάθε μάθημα δεν καλύπτονται με το υποχρεωτικό ωράριο των διδασκόντων και οι απομένουσες δε δικαιολογούν θέση εκπαιδευτικού η αν δικαιολογούν, μέχρι να προσληφθεί προσωρινός αναπληρωτής και εφόσον δεν υπάρχει προσφορά προαιρετικής υπερωριακής διδασκαλίας, ο σύλλογος των διδασκόντων αναθέτει την κάλυψη των ωρών αυτών σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου. Για την κάλυψη των ωρών του προγράμματος μπορεί να ανατεθεί προαιρετική υπερωριακή διδασκαλία
μέχρι πέντε (5) ώρες την εβδομάδα σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου με απόφαση του συλλόγου των διδασκόντων και σε εκπαιδευτικούς άλλου σχολείου με απόφαση του περιφερειακού υπηρεσιακού συμβουλίου.
Σε περίπτωση που ο σύλλογος Διδασκόντων δεν αναθέτει για οποιοδήποτε λόγο υπερωριακή διδασκαλεία στους εκπαιδευτικούς του σχολείου, μπορεί να αναθέσει ο Διευθυντής Εκπαίδευσης μετά από πρόταση του ΠΥΣΔΕ
ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 3027 (ΦΕΚ Α΄ 152/28-6-2002)
Άρθρο 6
∆ιάφορα θέµατα
17. Μετά το πρώτο εδάφιο της παρ. 16 του άρθρου 14 του Ν.1566/1985 προστίθεται το ακόλουθο εδάφιο:
"Αν ο σύλλογος διδασκόντων παραλείπει να αναθέσει την κάλυψη των ωρών αυτών, η ανάθεση γίνεται µε απόφαση του διευθυντή εκπαίδευσης, ύστερα από πρόταση του οικείου περιφερειακού υπηρεσιακού συμβουλίου."

Εν κατακλείδι, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να μένουμε αδρανείς στην καταστρατήγηση εργασιακών δικαιωμάτων που προστατεύονται από το νόμο, αλλά όπου διαπράττονται να καταγγέλλονται στο αρμόδιο συλλογικό συνδικαλιστικό όργανο.
Σε κάθε περίπτωση ο παιδαγωγικός μας ρόλος δεν μεγαλώνει όταν υποχωρούμε σε παράτυπες-παράνομες αξιώσεις των διευθυντών στο όνομα της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου.
Απεναντίας η διεκδίκηση μαζί με τους γονείς και τους μαθητές μας για τη κάλυψη των κενών σε εκπαιδευτικό αλλά και διοικητικό προσωπικό, τη κάλυψη των λειτουργικών αναγκών και συντήρησης των σχολικών μονάδων, και τη λειτουργία τμημάτων μαθητών σύμφωνα με τις προτάσεις του κλάδου (20 μαθητές/τμήμα) δημιουργούν συνθήκες αξιοπρεπούς λειτουργίας των σχολείων στις σημερινές συνθήκες της κοινωνικής αποδόμησης.
ΤΟ ΔΣ ΤΗΣ Α’ ΕΛΜΕ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ




Διαβάστε περισσότερα: http://www.alfavita.gr/arthron/%CE%BA%CE%B1%CE%B8%CE%AE%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B1-%CF%85%CF%80%CE%BF%CF%87%CF%81%CE%B5%CF%8E%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CF%8E%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD-%CF%83%CF%8D%CE%BC%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B1-%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%B9%CF%82-%CF%85%CF%80%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82-%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%86%CE%AC%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82#ixzz3FOaHCfK2 
Follow us: @alfavita on Twitter | alfavita.gr on Facebook